60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie 2017

  • termin : 30 Czerwca 2017 - 25 Sierpnia 2017
  • godzina : 20.00
  • miasto : Gdańsk - Oliwa
  • ulica : bp Edmunda Nowickiego 5
  • miejsce : Katedra Oliwska
  • bilety : 12 - 45 zł
  • www : http://www.filharmonia.gda.pl
logo
A A

Najstarszy festiwal organowy w Europie!
Koncerty letnie na najpiękniejszych organach barokowych Europy!
Niepowtarzalne recitale organowe wybitnych organistów z całego świata!
Bogaty program i fascynujące wykonania!


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej to najstarsze tego typu wydarzenie muzyczne w Polsce. Już blisko pół wieku oliwskie organy ożywają muzyką mistrzów, brzmieniem zarówno dzieł dawnych jak i nowych, których premiery światowe właśnie tu mają miejsce. Katedralne organy to instrument o niespotykanym brzmieniu, konstrukcji i możliwościach. Składa się z dwóch części - centralnej i bocznej. Organista może grać na obu jednocześnie, z jednej klawiatury, uzyskując efekt stereofonii.
Barokowa ornamentyka wzbogacona jest ruchomymi elementami - trąbkami, dzwonkami aniołów, wirującymi gwiazdkami, uruchamianymi w trakcie gry.
Na coroczne festiwale zjeżdżają znakomici wirtuozi z całego świata.


Ta niewątpliwie prestiżowa impreza kulturalna, wizytówka Pomorza Gdańskiego, już na stałe wpisała się kalendarz kulturalny województwa pomorskiego, podnosząc Gdańsk do rangi stolicy organowej Polski Północnej.


Pełne uczestnictwo publiczności w koncertach ułatwi zainstalowany w Katedrze Oliwskiej ekran multimedialny. Dzięki temu melomani, siedzący tyłem do organów, będą mogli nie tylko usłyszeć grającego artystę,ale również obserwować jego grę "na żywo". Każdy koncert poprowadzi konferansjer.


Program 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie:


30/6/2017 pt. 20:00
INAUGURACJA 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie

Igor Lerman, dyrygent
Roman Perucki, organy
Lerman Chamber Orchestra z muzykami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

Louis Vierne (1870-1937)
Cortège z cyklu 24 utwory w stylu wolnym

Josef Rheinberger (1839-1901)
- Koncert organowy I, op. 137
- Koncert organowy II, op. 177

Julien Bret (*1974)
Koncert na organy i orkiestrę smyczkową


4/07/2017 wt. 20.00
Naji Hakim (Liban / Francja) - organy

Naji Hakim
Ave Maria, Fantazja nt. pieśni Franza Schuberta

Bach’orama

Preludium, chorał i taniec

Suita francuska
Entrée sur les grands jeux
Flûtes
Dialogue de Cromorne et de Cornet
Premier Plein Jeu
Fonds et Voix humaine
Duo
Nasard
Basse de Gambe
Dialogue de Tierce et de Prestant
Dessus de Trompette
Clairon en Taille
Deuxième Plein Jeu
Final en Rondeau

Trzy tańce baskijskie
Zortziko
Ezpata Dantza
Fandango
Improvisation


7/07/2017 pt. 20.00
Klemens Schnorr (Niemcy) - organy

Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Uwertura z Occasional Oratorio D –dur, HWV 62
Grave – Allegro – Adagio – March

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fuga b- moll/h-moll nt. Arcangelo Corelli BWV 579
Preludium chorałowe “Nad wodami Babilonu” BWV 653

Max Reger (1873-1916)
Preludium i fuga c-moll/C-dur op. 63/1 i 2

Robert Maximilian Helmschrott (*1938)
Passaggio nel tempo (pierwsze wykonanie w Polsce)

Louis Vierne (1870-1937)
Z Symfonii organowej nr 1 D-dur, op. 14
Pastorale – Allegro vivace – Final


11/07/2017 wt. 20.00
Józef Serafin - organy

Program

Feliks Nowowiejski (1877-1946)
VI Symfonia op. 45, cz.1 - Preludio i cz.3 - Regina angelorum

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga Es-dur

Olivier Mesiaen (1908-1992)
z cyklu "Le Nativite du seigneur": Le verbe, Les enfants de Dieu

Guy Bovet (*1942)
Ricercare

Marian Sawa (1937–2005)
Sonata
cz. 1 - Maestoso. Vivace, cz. 2 - bez oznaczenia tempa, cz. 3 - Lento. Con fuoco.


14/07/2017 pt. 20.00
Bernhard Gfrerer (Austria) - organy

Program

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791)
„Maurerische Trauermusik“ KV 477
(transkrypcja na organy - Bernhard Gfrerer)

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Preludium i fuga e-moll BWV 533

Felix Mendelssohn – Bartholdy (1809 – 1847)
Sonata nr 2 c-moll op.65/2
Grave-Adagio-Allegro maestoso-Fuga

Romuald Twardowski (*1930)
Toccata i chorał

Richard Wagner (1813 – 1883)
“Pilgerchor“ z opery „Tannhäuser“
(transkrypcja na organy Bernhard Gfrerer)

Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817 – 1869)
Bolero

Eugéne Dubois (1837 – 1924)
„Cantilène religieuse“

Alexandre Guilmant (1837 – 1911)
Finał z Sonaty organowej nr 1 op.42

18/07/2017 wt. 20:00
Martin U. Sander (Niemcy), organy

Martin U. Sander profesor klas organów uniwersytetów muzycznych w Detmold (Niemcy) i w Basel (Szwajcaria). Wykładał również na uczelniach w Heidelbergu i Frankfurcie n/ Menem. Regularnie prowadzi międzynarodowe kursy mistrzowskie w Niemczech, Rosji, wielu państwach Europy oraz we wschodniej części Azji. Zasiada w jury wielu konkursów organowych (w tym w jury IX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka, Gdańsk/Pasłęk 2015).  Studiował w Hanowerze pod kierunkiem Ulricha Bremstellera. Martin U. Sander jest zwycięzcą kilku znaczących konkursów muzycznych, takich jak: Międzynarodowy Konkurs ARD w Monachium, Międzynarodowego Konkursu im. J.S. Bacha w Lipsku, konkursu organowego w ramach festiwalu Praska Wiosna oraz laureatem konkursu Musashino-Tokyo oraz Bruckner Competition w Linz. Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową na całym świecie, w ramach wielu znaczących festiwali. Wśród wielu koncertów tego artysty wymienić należy również koncerty z  Berlin Symphony Orchestra, Bach-Collegium Stuttgart, Basel Sinfonietta, Händel Festival Orchestra Halle/Saale, Radio Philharmony Hannover, Heidelberg Philharmonic Orchestra, Philharmonia Pomorska, Fukuoka Symphonietta oraz Orquestra Sinfônica Municipal de São Paulo. Nagrywa dla radia i telewizji. Nagrał również wiele płyt CD. Jest autorem artykułów poświęconych aspektom stylistycznym w muzyce organowej.

21/07/2017 pt. 20:00
Jean - Christophe Geiser (Szwajcaria)

Jego błyskawiczna kariera artystyczna rozpoczęła się w 1991 roku, kiedy w wieku 26 lat wygrał konkurs na prestiżowe stanowisko organisty tytularnego katedry w Lozannie, najsłynniejszego gotyckiego zabytku w całej Szwajcarii. W 1993 roku został profesorem klasy organów w lozańskiej Wyższej Szkole Muzycznej, gdzie aktualnie jest dziekanem wydziału organów i klawesynu. Ponadto jest dyrektorem artystycznym Lausanne Cathedral's Concert Society, z którym organizuje najbardziej znaną w Szwajcarii serię koncertów organowych. Studiował na Berne University of Music w klasie fortepianu Otto Segera. Tam też, pod kierunkiem Heinricha Gurtnera z wyróżnieniem ukończył studia muzyczne (soloist's diploma). Dwukrotnie uzyskał nagrodę Fundacji Göhnera (Prix de la Fondation Göhner). Nagrody te umożliwiły mu kontynuowanie studiów w klasie organów wybitnego pedagoga François-Henri Houbarta w Paryżu oraz udział w licznych kursach mistrzowskich. Do tej pory wykonał ponad 800 koncertów w ponad 30 państwach Europy, Ameryki, Azji i Australii. Jean-Christophe Geiser dokonał licznych nagrań radiowych dla rozgłośni radiowych Szwajcarii, dla DeutschlandRadio, Südwestfunk, Radio Russie, VDE-Gallo, IFO and FNAC-Musique. Niedawno ukazała się ostatnia płyta artysty Toccatissima. Był inicjatorem budowy nowych organów firmy Fisk w katedrze w Lozannie - największych organów Szwajcarii z unikatową na skalę światową koncepcją.

Léon Boëllmann (1862-1897)
Suita gotycka op. 25
I. Introduction-Choral
II.Menuet gothique
III. Prière à Notre-Dame
IV. Toccata

Julien-François Zbinden (*1917)
Cathédrale op. 83
(dedykowany Jean-Christophe Geiser)
I. Du Porche au Narthex
II.De la Nef au Triforium
III. Du Transept à la Rose
IV. Le Chœur

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia c-moll BWV 582

Louis Vierne (1870-1937)
Cathédrales,
Carillon de Westminster

25/07/2017 wt. 20:00
Wolfgang Seifen (Niemcy)

Tytularny organista Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche Berlin

Urodzony w Bergheim/Erft, Niemcy w 1956 roku, swoje wczesne wykształcenie muzyczne otrzymał w
Regensburger Domspatzen, w latach 1973- 1976 studiował muzykę kościelną w Aachen.

Po ukończeniu studiów został organistą w Papal Basilica of St. Mary w Kevelaer, Niemcy. Tutaj, na wielkich organach Seiferta (128 rejestrów, 4 manuały), jego międzynarodowa sława jako improwizatora nabrała znaczenia. Pracował także jako dyrygent chóru i wydawał własne kompozycje.

Wolfgang Seifen uczył improwizacji i muzyki liturgicznej w State Music Conservatory in Stuttgart (1989-1992) oraz w Robert Schumann Conservatory in Duesseldorf (1992-2000). Otrzymał tytuł honorowego profesora w 1995. W październiku 2000 roku, został profesorem improwizacji i muzyki liturgicznej w University of the Arts w Berlinie.
W 2004 został tytularnym organistą Kaiser-Wilhelm-Gedaechtnis-Kirche (Emperor Wilhelm Memorial Church), Berlin.
W roku 2006 był zaangażowany w tworzenie kompozycji Missa Solemnis "Tu es Petrus" na orkiestrę, chór i organy dla Papieża Benedykta XVI z okazji 80. urodzin.

Był zwycięzcą kilku konkursów improwizacji, między innymi Strassburg (1990) and Nuernberg (1992). Pomimo napiętego terminarza koncertowego jest współzałożycielem i nauczycielem w International Altenberg Organ Academy for Improvisation, a jako nauczyciel pracuje także ze studentami innych, międzynarowych akademii i prowadzi kursy mistrzowskie. Szeroki krąg odbiorców posiadają jego liczne nagrania, również telewizyjne.

KONCERT IMPROWIZACJI
Symphonie pour Grand Orgue
1. Allegro vivace
2. Andante cantabile
3. Scherzo
4. Adagio espressivo
5. Final

28/07/2017 pt. 20:00
Jennifer Pascual (USA)

Jennifer Pascual została mianowana dyrektorem artystycznym w katedrze św. Patryka w Nowym Jorku w 2003 roku. Jest pierwszą kobietą, która zajmuje takie stanowisko w jednym z najbardziej prestiżowych miejsc sakralnych w Stanach Zjednoczonych. Uzyskała stopień doktora nauk muzycznych w Eastman School of Music w Rochester, gdzie studiowała u Davisa Higgsa i prowadziła kursy teoretyczne.
W Bachelor of Music ukończyła studia w klasie fortepianu i organów z magna cum laude (z wielką pochwałą).

W latach 1994-2003 pracowała z Chórem Chłopięcym w Harlemie. Pełni funkcję organisty i kierownika chórów w diecezjach św. Augustyna i Rochester oraz archidiecezji Newark.
Była profesorem i dyrektorem artystycznym w Seminarium i kolegium św. Józefa w Yonkers. Obecnie pełni funkcję dyrektora artystycznego the New York Archdiocesan Festival Chorale.
Była finalistką Konkursu Pianistycznego na Florydzie w 1990 r. oraz pierwszą amerykańską solistką podczas International Bamboo Organ Festival w Manili.

W 2016 roku zaproszono ją do Moskwy w charakterze jurora festiwalu organowego. Brała udział w pracach przy instalacji pierwszych organów piszczałkowych we Władywostoku.
Została odznaczona Medalem Paderewskiego i nagrody Theodore Presser Award.
Występowała w Austrii, Belgii, Kanadzie, Iranldii, Izraelu, Włoszech, Rosji, Hiszpanii, Watykanie, na Filipinach i w całych Stanach Zjednoczonych.

W kwietniu 2008 r. nadzorowała oprawę muzyczną mszy św. odprawionej przez papieża Benedykta XVI podczas wizyty duszpasterskiej. Dwa tygodnie później dyrygowała chórem podczas Narodowego Dnia Modlitw w których uczestniczył George W. Bush

W grudniu 2008 roku została mianowana Damą Orderu Świętego Grzegorza w uznaniu jej wielkiej służby dla Kościoła.
W kwietniu 2009 r. Dr Pascual odpowiadała za oprawę muzyczną ingresu arcybiskupa Timothy M. Dolana. Pod jej kierownictwem The New York Archdiocesan Festival Chorale wyjechał do Rzymu i Watykanu, aby występować podczas pielgrzymki Kardynała Dolana. Występowali także w Austrii, Niemczech, Irlandii i Izraelu. W 2010 roku chór ten był jedynym amerykańskim chórem zaproszonym do udziału w IX Festival Internazionale di Musica e Arte Sacra w Rzymie i Watykanie.

Dr Pascual dyrygowała the New York Archdiocesan Festival Chorale, the St. Patrick's Cathedral Choir podczas mszy św. na Madison Square Garden celebrowanej przez Papieża Franciszka. Odpowiadała również za muzykę do wieczornych nieszporów w katedrze św. Patryka, które zostały również odprawione przez Ojca Świętego.
Brała udział w transmisji mszy św. z katedry św. Patryka na kanale katolickim. Prowadziła również talk radiowy i muzyczny zatytułowany "Sonds from the Spires".

Alexandre Guilmant (1837-1911)

Processional March in A, Op. 41 No. 5

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Pièce d'Orgue BWV 572

Clara Schumann (1819-1896) Preludium i fuga d-moll op. 16, nr 3

Jean Langlais (1907-1991) Gregorian Paraphrase nt Ave Maria i Ave Maris Stella

Naji Hakim (*1955) Mariales

Incantation
Pastorale
Antienne
Hymne
Danse

Rollin Smith (* 1942) Wariacje nt. polskiego hymnu Serdeczna Matko

Feliks Nowowiejski (1877-1946) Preludium na temat Kyrie z Mszy XI op. 9, nr 3
(Orbis Factor)

Mieczysław Surzyński (1866-1924) Chant triste op. 36, nr 2

Pietro Yon (1886-1943) Rimembranza

Richard Purvis (1913-1994) Four Prayers in Tone
IV. Thanksgiving

Fanny Hensel-Mendelssohn (1805-1847) Prelude

01/08/2017 wt. 20:00
Johannes Skudlik (Niemcy)

Urodził się  w Monachium, dorastał w Barcelonie. Grę na organach, muzykę liturgiczną studiował  na monachijskim Uniwersytecie Muzycznym. Prywatne lekcje dyrygentury pobierał u Eugena Jochuma i Claudio Abbado. Jako organista koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, w USA i w Azji: Tokio, Boston (Uniwersytet Harvarda). Występował również w salach koncertowych w Monachium, Berlinie, Kolonii, Essen, Gdańsku (Polska Filharmonia Bałtycka), Hong Kongu, St. Petersburgu.  Ponadto koncertował w katedrach w Monachium, Kolonii, Trier, Londynie - Westminster, Sevilli, Salamance, Paryżu (Notre Dame i Katedra św. Bartłomieja). Występował również w Weronie, Zurychu, Kopenhadze i w Palermo. Jako dyrygent i solista współpracuje  z Munich Symphony Orchestra, Münchner Rundfunkorchester, Orchestra of the Age of Enlightenment,  Orchestra Symphony Prague oraz Münchener Bach-Chor. W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada ponad 30 nagrań płytowych oraz nagrania radiowe i telewizyjne (RIAS Berlin, WGBH Radio Boston, RAI tre, TVP, Bayerische Rundfunk). Na szczególną uwagę zasługuje jego nagranie Requiem Verdiego i Elijah Mendelssohna z Landsberg Oratorio Choir oraz muzykami Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Johannes Skudlik jest założycielem i dyrektorem artystycznym Euro-Via Festival, Landsberger Konzerte oraz Bayerische Orgelsommer.

4/08/2017 pt. 20:00
Josef Still (Niemcy) - organy

Program

Feliks Nowowiejski
(1877-1946)
II Symfonia na organy g-moll op. 45 nr 2
1. Preludio festivo
2. Adagio (Przed krucyfiksem w kościele Mariackim w Krakowie)
3. Finale (Recitativo - Fuge)

Hans Leitner (*1961)
Aria "Wer nur den lieben Gott lässt walten"


Maurice Duruflé (1902-1986)
Fuga na temat dzwonów katedry Soissons

Maurice Duruflé
Suita op. 5
Prélude
Sicilienne
Toccata


8/08/2017 wt. 20.00
Juan Paradell-Solé (Włochy) - organy

Program

Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
Toccata II (primo libro)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Toccata C-dur BWV 564

Léon Boëlmann (1862-1897)
Toccata (ze Suity gotyckiej)

César Franck (1822-1890)
Choral III a-moll

Alessandro Poli (1932-2014)
Scherzo Pifferata

Bernat Julià (1922 - 2013)
Toccata (ze Suity gregoriańskiej)

Percy Eastman Fletcher (1879-1932)
Fountain reverie
Festival Toccata


11/08/2017 pt. 20.00
Andrzej Chorosiński - organy

Program

Charles Marie Widor (1844-1937)
IV Symfonia f - moll
I Toccata, III Andante cantabile IV Scherzo VI Finale

Robert Schumann (1810-1858)
6 Etiud w formie kanonu

Alexandre Guilmant (1844-1911)
I Sonata d moll op. 42
Introduction et Allegro-Pastorale-Final

18/08/2017 pt. 20:00
Etienne Walhain (Belgia)

Urodzony w Belgii, Etienne Walhain został mianowany organistą the Ducroquet i Merklin oraz katedry Notre-Dame w Tournai.

Jest laureatem nie mniej niż 8 nagród, otrzymanych podczas studiów w
the Royal Conservatory w Mons i Brukseli, the Conservatory w Luxembourg-Ville oraz the National Conservatory w Lyonie (zajęcia ze Zbigniewem Kruczkiem, Stéphane Detournay, Louis Robilliard i Jean-Jaques Kasel).
Spotkanie z Jean Guillou w 1998 r., z którymi pracował przez 10 lat w Paryżu i Zurychu, stanowił główny punkt zwrotny w jego karierze.
Etienne Walhain obecnie realizuje swoją karierę jako koncertujący artysta. Występował niemal w całej całej Europie, USA i Kanadzie.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja chromatyczna i fuga d-moll BWV 932 (opracowanie na organy Etienne Walhain)

Wolfgang Amadeusz Mozart Mozart (1756-1791)
Andante F-dur KV 616

Franz Liszt (1811-1886)
Poemat symfoniczny Orpheus (transkrypcja Jean Guillou)

César Franck (1822-1890)
Finał op.22

Max Reger (1873-1916)
Introdukcja i passacaglia d - moll

Zbigniew Kruczek (1952)
Bolero (Preludium i fuga BACH nr 8)

22/08/2017 wt. 20:00

Roman Perucki, organy
Agata Kielar - Długosz, flet
Łukasz Długosz, flet

J.S. Bach (1685-1750)
Preludium i fuga Es - dur BWV 552

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sonata g-moll na 2 flety i organy RV 103
Allegro ma cantabile
Largo
Allegro non molto

Léon Boëllmann (1862-1897)
Suita gotycka
Introdukcja, Menuet, Modlitwa do Marii Panny, Toccata

Grażyna Pstrokońska - Nawratil (*1947)
Tryptyk na 2 flety amplifikowane i organy

Julien Bret (*1974)
Hevelius

Stanisław Bromboszcz (*1980)
Duo na 2 flety i organy


25/08/2017 pt. 20.00
František Vaníček (Czechy) - organy

Program

Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Toccata C dur BuxWV 137

Johann Jacob Froberger (1615-1667)
Toccata a moll

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Vater unser im Himmelreich BWV 636
Nun freut euch, lieben Christen g´mein BWV 734
Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641
Preludium i fuga C-dur BWV 545

Johannh Pachelbel (1653-1706)
Toccata g-moll

Bohuslav Matěj Černohorský (1684-1742)
Toccata C-dur

John Stanley (1713-1786)
Voluntary VI

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791)
Adagio C-dur KV 356

Jan Křtitel Kuchař (1751-1829)
Praeludium in G

Bohuslav Martinů (1890-1959)
Vigilie

Jiří Strejc (1932-2010
Sonata Preludium - Aria -Toccata

Gordon Young (1919-1998)
Preludium w klasycznym stylu


Koncerty odbywają się w każdy wtorek i piątek o godz. 20.00 (z wyjątkiem 15.08.2017)


Bilety: www.bilety24.pl


Noclegi Gdańsk - są tutaj, Gdańsk Sobieszewo - tutaj, okolice Gdańska - tutaj