Most kolejowy w Rutkach

Most kolejowy w Rutkach

Rutki, Most nad rozlewiskiem rzeki Raduni, pomorskie
Miejscowość Rutki

Byliście jesienią na słynnym moście w Rutkach? Tajemnicza tafla rozlewiska, intrygujący widok drzew odbijających się w wodzie, feeria niezliczonych barw i ten bajkowy most kolei wiodącej jakby znikąd donikąd... Aura tego miejsca zapada w pamięci. To nie jest zwykła zapora i zalew otoczony lasem na wzgórzach. To piękne, magiczne Rutki!
Dla wszystkich lubiących przepiękne krajobrazy, urokliwe spacery, ekscytującą wspinaczkę. Do wspinaczki służą tutaj dwa dwudziestoparometrowe filary podpierające most z wytyczonymi na nich trasami o różnych stopniach trudności.

UWAGA - most w Rutkach przeszedł gruntowny remont oraz pomyślną próbę obciążenia masą ponad 350 ton. Docelowo ma być włączony do przywracanego ruchu kolejowego.

Kolejowy most kratownicowy Rutki

Zbudowany w  1886 roku w ramach linii kolejowej łączącej Pruszcz Gdański - przez Żukowo - z Kartuzami i dalej przez Lębork, aż do Łeby. Budowla posiada ciekawą i rzadko spotykaną konstrukcję środkowego przęsła łukowego odwróconego. Most o wyskości ok. 15 metrów i długości 100 metrów jest przeprawą łączącą dwa brzegi rzeki Raduni. Ponad 20 lat później powstało w tym miejscu rozlewisko za sprawą zbudowanej nieopodal (ok. 200 metrów w dół rzeki) zapory i elektrowni wodnej Rutki (więcej o elektrowni - jest tutaj). Po ponad stu latach głębokość zbiornika w Rutkach, z początkowych 11 metrów, zmniejszyła się do ok. 4 metrów - za sprawą naniesionego przez Radunię mułu.

Most kolejowy w Rutkach został wysadzony w powietrze pod koniec II wojny światowej, a kilka lat później odbudowany. Przez długi czas praktycznie nieużywany, po ostatnio wykonanym generalnym remoncie, zostanie przywrócony do ruchu. Często odwiedzany przez amatorów wspinaczki bywa także miejscem plenerów fotograficznych, np. zdjęciowych sesji ślubnych. Wznowiony ruch kolejowy na moście znacznie ograniczy lub wręcz uniemożliwi wiele z tych rzeczy.

Czynny most kolejowy w Rutkach umożliwi uruchomienie tzw. bajpasu kartuskiego czyli objazdu łączącego Kaszuby z Gdańskiem (na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto)

Ciekawą historię zatopionego pociągu 🚂, który został wysadzony z mostem w 1945 roku, próbowali wyjaśnić harcerze z sąsiadującego z nim Żukowa. Więcej o ich akcji przeczytasz - tutaj

Na most w Rutkach 🌉 zapraszamy o każdej porze roku!

 

Galeria
Udostępnij
Nasi partnerzy
OP Partner
OP Partner
OP Partner
OP Partner
OP Partner
OP Partner
OP Partner
OP Partner