DKF Miłość Blondynki

  • termin : 06 Grudnia 2018 - 20 Grudnia 2018
  • godzina : 18.30
  • miasto : Gdańsk
  • ulica : Wita Stwosza 55
  • miejsce : Uniwersytet Gdański
  • bilety : 10 - 15 zł
  • www : http://www.dkf.pl
logo
A A

Dyskusyjny Klub Filmowy Miłość Blondynki UG, Akademickie Centrum Kultury ALTERNATOR UG
zapraszają.

REPERTUAR FILMOWY GRUDZIEŃ 2018:


6 grudnia 2018 (czwartek) godz. 18.30

Prelekcję poprowadzi dr Bożena Kudrycka

Klasyczny klasyk : OSTATNIE TANGO W PARYŻU

Ultimo tango a Parigi
dramat, Włochy/Francja, 1972, 123 min.
reżyseria: Bernardo Bertolucci
obsada: Jean-Pierre Leaud, Jean-Pierre Léaud, Maria Michi, Maria Schneider, Marlon Brando
WSTĘP WOLNY

Otoczone aurą skandalu, kontrowersyjne arcydzieło Bernardo Bertolucciego. "Ostatnie tango w Paryżu" to mroczne studium emocjonalnego kryzysu i erotycznej fascynacji z niezapomnianą rolą Marlona Brando.
Paryż, początek lat 70. Młoda kobieta imieniem Jeanne (Maria Schneider) szykuje się do ślubu z początkującym filmowcem, który kręci o niej film w stylu Cinema Verite. Dziewczyna szuka nowego mieszkania. W jednym z pustych apartamentów do wynajęcia spotyka Paula (Marlon Brando). Mężczyzna uwodzi Jeanne i proponuje, by regularnie spotykali się w mieszkaniu. Bohaterka się zgadza. Paul nie zdradza dziewczynie kim jest, nie chce też niczego wiedzieć o niej. Interesuje go wyłącznie perwersyjny seks. Początkowo kochankowie nie znają nawet swoich imion. Z biegiem czasu Jeanne powoli odkrywa tajemnicę Paula. Mężczyzna jest Amerykaninem; jego żona popełniła samobójstwo - stało się to w dniu, w którym Jeanne poznała go w pustym mieszkaniu.

"Ostatnie tango w Paryżu" pełne jest psychoanalitycznych, a nawet mitologicznych podtekstów (niektórzy badacze dostrzegli w filmie odwołanie do historii Orfeusza i Eurydyki). Bertolucci, cudowne dziecko włoskiego kina, przyznawał, że inspiracją do napisania scenariusza były jego prywatne lęki i fantazje seksualne. Kilka lat po premierze Marlon Brando zapytany co jest głównym tematem "Ostatniego tanga" odpowiedział "psychoanaliza Bernardo Bertolucciego". Z właściwą sobie prowokacyjną przekorą gwiazdor twierdził, że podczas kręcenia zdjęć nic nie rozumiał z freudowskich wywodów włoskiego reżysera. Trudno jednak traktować te słowa jako coś więcej niż kokieterię. "Ostatnie tango w Paryżu" to znacznie więcej niż projekcja prywatnych obsesji Bertolucciego, zaś Brando najwyraźniej doskonale zrozumiał intencje Włocha, ponieważ kreacja którą stworzył należy do szczytowych osiągnięć aktorskich w historii kina. Występując w "Tangu" amerykański gwiazdor miał 48 lat i nie musiał niczego udowadniać - i tak był uważany za jednego z największych żyjących artystów dramatycznych. A jednak to właśnie dekada lat 70. przyniosła najwybitniejsze role w karierze dojrzałego już aktora. W tym samym roku, w którym wystąpił w "Ostatnim tangu", Brando w niezapomniany sposób wcielił się w don Vita Corleone w "Ojcu chrzestnym". Kilka lat później stworzył porównywalnie sugestywną kreację w "Czasie apokalipsy". Z tych trzech wielkich ról ta z "Ostatniego tanga w Paryżu" jest być może najodważniejsza i bez wątpienia najtrudniejsza.

Dziś, kiedy skandal wokół "Ostatniego tanga w Paryżu" dawno już ucichł, mało kto kwestionuje zaliczanie filmu Bertolucciego do kanonu arcydzieł kina. Odważne, nowatorskie zdjęcia Vittoria Storaro, bezbłędna muzyka włoskiego jazzmana Gato Barbieriego, kreacje Brando i młodziutkiej Marii Schneider oraz artystyczna brawura reżysera składają się na niepowtarzalne doświadczenie - jeden z najbardziej głębokich i odważnych filmów o seksualności, depresji, żałobie, rozpaczy i relacji między dwojgiem ludzi jakie kiedykolwiek nakręcono.

13 grudnia 2018 (czwartek) godz. 18.30

Horyzonty kina: ZWIERZĘTA
reż. Greg Zgliński, Szwajcaria, Polska, Austria, 2017, 94 min

Znany z doskonałego Wymyku z 2011 roku Greg Zgliński serwuje widzom schizofreniczną jazdę bez trzymanki utrzymaną w stylu filmów Davida Lyncha i takich hitów jak Prawdziwa historia Romana Polańskiego czy Podwójny kochanek Francoisa Ozona. Zwierzęta to polsko-austriacko-szwajcarska koprodukcja czerpiąca z bogatego skarbca puzzle films, czyli filmowych zagadek, które za pomocą ciekawych narracyjnych rozwiązań zmuszają widza do nieustannego aktualizowania wiedzy o bohaterach i zamieszkiwanym przez nich świecie.

Nick i Anna nie radzą sobie z kłopotami w małżeństwie, a remedium na ich problemy ma być półroczny wyjazd do Szwajcarii. Ona ma poszukać spokoju do pisania książki, on ma odnaleźć nowe inspiracje dla prowadzonej przez siebie restauracji. Przy dźwiękach sympatycznej muzyki dochodzącej z kabrioletu uśmiechnięci i zadowoleni wjeżdżają wprost do tunelu szaleństwa. Katalizatorem wydarzeń jest wypadek – potrącenie owcy – rozpoczynający spiralę zagadek i niedorzeczności.

Pokaz filmowy zostanie połączony ze spotkaniem promocyjnym nowego numeru czasopisma naukowego Panoptikum nr 19 (26) 2018 Mainstream nad beyond, w ramach którego odbędzie się dyskusja z udziałem członków redakcji i autorów artykułów naukowych.

20 grudnia 2018 (czwartek) godz. 18.30

Dobre, bo polskie: OVER THE LIMIT
Reż. Marta Prus, Film dokumentalny Polska, 2017, 74 min

Portret rosyjskiej gimnastyczki artystycznej Margarity Mamun. Film przedstawia decydujący rok w jej życiu: Margarita stoi przed unikalną szansą występu na Igrzyskach Olimpijskich w Rio de Janeiro i zdobycia złotego medalu olimpijskiego. Wyjątkowy dostęp do kulis codziennego reżimu treningowego ukazuje wyjątkową więź Margarity z dwoma trenerkami Aminą Zaripovą i Iriną Viner. "Over the Limit" to intymny dramat brutalnych relacji, które prowadzą do sukcesu.
Głośny dokument, dzięki któremu reżyserka Marta Prus znalazła się na prestiżowej liście magazynu Variety, miał polską premierę na Krakowskim Festiwalu Filmowym gdzie został niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznej edycji otrzymując Srebrny Róg za najlepszy pełnometrażowy film w Międzynarodowym konkursie dokumentalnym oraz Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego w Konkursie polskim

Magazyn Variety już po raz czwarty stworzył listę 10 twórców z Europy, których karierę należy śledzić w przyszłości. Dziennikarze docenili pełnometrażowy debiut dokumentalny autorstwa Marty Prus „Over the Limit”, który został bardzo dobrze przyjęty podczas 30. festiwalu IDFA w Amsterdamie i odnosi coraz więcej sukcesów na całym świecie. Już na etapie realizacji film wzbudzał duże zainteresowanie i był prezentowany na najważniejszych pitchingach.

Marta Prus – W dzieciństwie była członkiem grupy gimnastycznej klubu sportowego IKS AWF w Warszawie, a następnie tancerką w studio Hanny Kosiewicz. Studiowała na Wydziale Reżyserii PWSFTViT w Łodzi, ukończyła także kurs dokumentalny w Szkole Wajdy. Jej film dokumentalny “Mów do mnie” (2015) oraz fabuła “Ciepło-zimno” (2016) były prezentowane w konkursach Krakowskiego Festiwalu Filmowego w ubiegłych latach.


Miejsce: Aula 1.43, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa

Karnety: 1 film 10 ulgowy * / 15 normalny zł / 2 filmy 15 ulgowy * / 25 normalny zł / 4 filmy 25 ulgowy * / 40 normalny zł

* karnety ulgowe dla studentów, uczniów i słuchaczy Gdańskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz posiadaczy Metropolitalnej Karty dla Kultury
(sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem)