
Gravel na Pomorzu — czy warto wybrać ten typ roweru na lokalne szlaki?
W Polce nie brakuje pięknych tras rowerowych, na których zbudujesz kondycję, a przy okazji zobaczysz nowe miejsca. Jak planować wyprawy rowerem na Pomorzu? Od Mierzei Wiślanej po EuroVelo 10/13 każdy znajdzie tam coś dla siebie, niezależnie od doświadczenia i poziomu formy sportowej. Poznaj rower gravel — czy warto wybierać go na pomorskie szlaki rowerowe?
Poznaj szlaki rowerowe na Pomorzu
Region pomorski słynie z dużego wyboru tras rowerowych. Większość z nich jest płaska, ale przy odrobinie zacięcia na północy Polski też zbudujesz formę pod górskie szlaki. Wśród popularnych tras rowerowych na Pomorzu warto wymienić:
· Velo Baltica wchodzi w skład międzynarodowego szlaku rowerowego Euro Velo 10, trasa prowadzi od Świnoujścia do Elbląga, a całość liczy sobie około 540 km.
· Trasa Rowerowa Mierzei Wiślanej R10 prowadzi od Mikoszewa do Piasków, droga wiedzie głównie przez rejon leśny i ma długość około 50 km.
· Wiślana trasa rowerowa EV 9 to ponad 100 km wzdłuż Euro Velo 9, po drodze mijasz takie miejsca, jak Malbork, Kwidzyn, czy Przegalin, gdzie mieści się śluza wodna.
· Szlak wokół Wyspy Sobieszewskiej to wprawdzie krótka (niespełna 30 km), ale niezwykle malownicza trasa prowadząca w dużej mierze przez rezerwat przyrody, który cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem ornitologów.
To tylko kilka przykładów tras rowerowych, jakie możesz wybrać, udając się na Pomorze. Tym, co poza pięknymi widokami rzuca się w oczy, jest zróżnicowana nawierzchnia szlaków. Znajdziesz tutaj zarówno asfalt, szuter, piasek, las, jak i kostkę brukową.
Jaki rower zabrać ze sobą na długie wyprawy?
Myśląc o wyprawach rowerowych, warto zastanowić się, nad wyborem odpowiedniego jednośladu na mieszany teren. Rower szosowy jest wprawdzie dobry na asfalt, ale w piaszczystym terenie sobie nie poradzi, nawet jeśli jeździsz na rowerze endurance. Rowery górskie z kolei po lesie i piachu pomkną sprawnie, ale z kolei po asfalcie będą wlokły się, niczym czołg, powoli i niezdarnie. Rower przełajowy byłby dobrym rozwiązaniem na krótsze trasy, ale na dłuższych wyprawach możesz mieć problem z upakowaniem wszystkich bagaży.
Idealnym wyborem wydaje się być rower gravelowy. To hybryda szosówki i roweru MTB. Po pierwszym dziedziczy giętą kierownicę typu baranek (możesz też natknąć się na gravele z prostą kierownicą), po drugim szersze opony o uniwersalnym zastosowaniu. Jednocześnie rowery gravelowe są wyposażone w dużą liczbę punktów montażowych, więc zamontujesz na nich naprawdę sporo sakw i toreb. Nie bez przyczyny najdłuższe ultramaratony gravelowe mają ponad 1000 km długości!
Jeśli szukasz roweru szybszego i zwinniejszego, niż MTB, ale wytrzymalszego i bardziej "muskularnego" od szosówki, jednoślad typu gravel powinien okazać się strzałem w dziesiątkę. Oczywiście gravel damski i męski będą skonstruowane nieco inaczej, ale główne założenia pozostają bez zmian.
Najważniejsze cechy rowerów szutrowych
Co sprawia, że szutrówki nadają się zarówno do codziennych dojazdów, jak i długich wypraw? Tym, co rzuca się w oczy już przy pierwszym kontakcie z gravelem jest geometria ramy. Jest ona półsportowa, więc możesz przyjąć lekko pochyloną pozycję podczas jazdy z dolnym chwytem kierownicy albo jechać w swobodnym, zrelaksowanym stylu. Łagodne kąty powodują jednak, że zwrotność gravela nie będzie tak duża, jak w przypadku szosy.
W zależności od półki cenowej w rowerze gravelowym znajdziesz ramę aluminiową albo droższą karbonową ramę. Włókno węglowe dużo lepiej absorbuje drgania, jest też znacznie lżejsze. Szerokość opon do gravela wynosi między 35 a 45 mm, choć w niektórych modelach zamontujesz nawet 50 mm.
Świetnym i tanim gravelem jest np. Polygon x RWR Tambora A3. Za niespełna 5500 zł otrzymujesz 2 blaty, pełną grupę GRX, karbonowy widelec i hamulce hydrauliczne. To model, który sprawdzi się na różnych nawierzchniach i długich dystansach.
Jaki napęd mają rowery typu gravel?
Ze względu na terenowy charakter, w rowerach gravelowych stosuje się świetny osprzęt, zwykle dedykowany właśnie tym jednośladom:
· Shimano oferuje grupę RX 400/600/800,
· SRAM opracował grupę XPLR Apex/Rival/Force/Red,
· Campagnolo ma w ofercie grupę Ekar.
Dla kolarzy szosowych nie będzie zaskoczeniem, że gravele mają hamulce tarczowe hydrauliczne. Dzięki temu maszyna świetnie hamuje w każdych warunkach, w tym także na trudniejszym podłożu i w deszczu.
Czy w gravelach montuje się zawieszenie?
Spora część rowerów szutrowych nie ma zawieszenia. Dobrym wyborem będzie jednak rama wykonana z karbonu albo przynajmniej widelec z włókna węglowego, który dobrze tłumi nierówności i zapewnia komfort jazdy. Jeśli chcesz decydować się na amortyzację, takie szutrówki też da się znaleźć, ale będzie to raczej hardtail o niewielkim skoku.
Gravel na każdą kieszeń — sprawdź sklep Sprint-rowery.pl
Myślisz o zakupie roweru o wygodnej geometrii, zaprojektowanego z myślą nie tylko o utwardzonym terenie, ale też leśnych ścieżkach i żwirze? Zajrzyj do sklepu Sprint-rowery.pl. Wybieraj spośród graveli Trek, Polygon, Giant i nie tylko.