Wielka Gala Sylwestrowa Filharmonii
Orkiestra PFB
George Tchitchinadze – dyrygent
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran
Małgorzata Walewska – mezzosopran
Tomasz Kuk – tenor
Andrzej Dobber – baryton
Prowadzenie: Krzysztof Dąbrowski
Program:
Część I
Giuseppe Verdi – Uwertura do opery Nieszpory sycylijskie
Giacomo Puccini – Aria Cavaradossiego Recondita armonia z opery Tosca
Gaetano Donizetti – Aria Noriny z opery Don Pasquale
Francesco Cilea – Aria Principessy Acerba Voluttà z opery Adriana Lecouvreur
Umberto Giordano – Aria Carlo Gerarda Nemico della patria z opery Andrea Chénier
Giacomo Puccini – Aria Lauretty O, mio babbino caro z opery Gianni Schicchi
Ermanno Wolf-Ferrari – Uwertura z intermezza Il segreto di Susanna
Giuseppe Verdi – Kwartet z opery Rigoletto
Część II
Georges Bizet – Uwertura do opery Carmen
Habanera z opery Carmen
Aria don José La fleur que tu… z opery Carmen
Kuplety Escamillo Votre toast z opery Carmen
Léo Delibes – Pieśń hiszpańska Dziewczęta z Kadyksu
Stanisław Moniuszko – Aria Rokiczany z opery Rokiczana
Ruggero Leoncavallo – Pieśń Mattinata
Giacomo Puccini – Aria Calafa z opery Nessun dorma
Jerry Bock – Duet Sunrise, sunset z musicalu Skrzypek na dachu
Giuseppe Verdi – Libiamo z opery Traviata
Czas trwania koncertu: ok. 120’
Aleksandra Kubas-Kruk
Sopranistka studiowała śpiew w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Danuty Paziuk-Zipser oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich u takich uznanych artystów, jak: Teresa Żylis-Gara, Ingrid Kremling, Peter Tschaplik, Sebastian Vittucci czy Regina Resnik. Obecnie uczy na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Na scenie operowej zadebiutowała w 2007 roku jako Gilda w premierowym przedstawieniu Rigoletto Giuseppe Verdiego w Operze Wrocławskiej. Niedługo po debiucie pojawiła się we włoskich teatrach operowych (Lukka, Rawenna, Livorno, Piza) jako Kunegunda w premierowych przedstawieniach opery Kandyd Leonarda Bernsteina. Od 2008 do 2017 roku była solistką Opery Wrocławskiej, w której wykonywała takie partie jak: Gilda (Rigoletto Giuseppe Verdiego), Adina (Napój miłosny Gaetano Donizettiego), Pamina i Królowa Nocy (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusza Mozarta), Zuzanna (Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta), Nanetta w Falstaffie i Oskar w Balu maskowym Giuseppe Verdiego, Olimpia (Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha), Hanna (Straszny dwór Stanisława Moniuszki).
Oprócz partii operowych artystka wykonuje repertuar oratoryjny i pieśniarski, koncertując w kraju i za granicą. W 2019 roku wystąpiła z pieśniami Fryderyka Chopina w Operze w Tokio. Śpiewaczka jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych, zdobywczynią pierwszych nagród na konkursach m.in. w Tuluzie, Warszawie, Lwowie, Łodzi, Wrocławiu oraz nagród specjalnych na konkursach w Malmö i Treviso.
Małgorzata Walewska
Jest wybitną polską mezzosopranistką. Została zaliczona do grona dziesięciu najsławniejszych Polaków w zestawieniu tygodnika Time. W 1994 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie. Jeszcze w czasie studiów została laureatką Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Wokalnego we Wrocławiu (II Nagroda, 1990) i Konkursu Alfreda Krausa na Wyspach Kanaryjskich (I Nagroda, 1992). Była też finalistką Konkursu Belvedere (Wiedeń, 1992), Konkursu Luciano Pavarottiego (Filadelfia, 1992) i Konkursu im. Stanisława Moniuszki (Warszawa, 1992).
Scenicznym debiutem artystki była rola Azy w Manru Paderewskiego na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie (1991). Z powodzeniem występuje także w repertuarze koncertowym i oratoryjnym, wykonując m.in Magnificat Jana Sebastiana Bacha, IX Symfonia Beethovena, II i III Symfonia Gustava Mahlera, Stabat Mater Gioacchino Rossiniego, Msza C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, Msza Es-dur Franza Schuberta, Gloria Antonio Vivaldiego, Requiem Giuseppe Verdiego, Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta, Król Dawid Arthura Honeggera, Te Deum Antona Brucknera.
Występowała gościnnie w teatrach operowych Berlina (Deutsche Oper), Bremy, Düsseldorfu (Deutsche Oper am Rhein), Essen, Genewy, Klagenfurtu, Las Palmas, Luksemburga, Rzymu (Teatro della Opera), Santa Cruz i Florydy (Palm Beach Opera). W latach 1996-1998 związana była stałym kontraktem z wiedeńską Staatsoper, a od 1999 roku współpracuje z drezdeńską Semperoper.
Wśród jej partnerów scenicznych znaleźli się m.in.: Renato Bruson, Placido Domingo, Simon Estes, Edita Gruberova, Thomas Hampson, Dmitrij Hvorostovsky, Luis Lima, Luciano Pavarotti i Bernhard Weikl. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych. Śpiewała na scenach i estradach Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Włoch oraz Stanów Zjednoczonych.
Tomasz Kuk
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helenę Łazarską, Ryszarda Karczykowskiego i Montserrat Caballé. Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych. Zdobył m.in. I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1994), II nagrodę regulaminową oraz Nagrodę Specjalną na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1996). Na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1997) otrzymał III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii Jontka z opery Halka Moniuszki. W 1999 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego w Caltanissettcie. Na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Moniuszki w Warszawie zdobył I nagrodę.
W swoim repertuarze posiada liczne partie Verdiowskie oraz m.in.: Don José w Carmen Bizeta, Artur w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Tebaldo w Capuletti e i Montecchi Belliniego, Turiddu w Rycerskości wieśniaczej Mascaniego oraz Jontek w Halce, Stefan w Strasznym dworze i Idamor w Parii Moniuszki. Ma w swoim dorobku również wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych. Na stałe związany jest z Operą Krakowską, regularnie współpracuje Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Operą Narodową w Warszawie. Często występuje gościnnie na zagranicznych scenach operowych, m.in. w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach.
Andrzej Dobber
Śpiewak operowy cieszący się międzynarodową sławą. Laureat prestiżowych konkursów wokalnych, występujący na deskach największych teatrów operowych świata. Jest absolwentem szkoły muzycznej (fortepianu i organy) oraz Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1986 roku otrzymał stypendium Meistersinger Konservatorium w Norymberdze, gdzie kontynuował naukę, a następnie podpisał kontakt z tamtejszą operą.
Przełomowe okazały się sukcesy na dwóch najważniejszych europejskich konkursach wokalnych: Belvedere w Wiedniu w 1989 roku (trzy nagrody, m.in. dziennikarzy i publiczności) oraz ARD w Monachium w 1990 roku (I nagroda). Zaowocowało to podjęciem współpracy z operą we Frankfurcie nad Menem, gdzie wystąpił w premierach Carmen Georges'a Bizeta (Escamilio), Cyrulika sewilskiego Gioachina Rossiniego (Figaro) i Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego (rola tytułowa). W późniejszych latach śpiewał też w Kolonii oraz Komische Oper w Berlinie.
Na polskich scenach Andrzej Dobber pojawił się w 1997 roku w Operze Narodowej jako Simon Boccanegra w operze Verdiego. Powrócił tam w kolejnych sezonach jako Rigoletto, Escamilio, a w lutym 2010 roku wziął udział w premierze Traviaty w inscenizacji Mariusza Trelińskiego.
W 2013 roku nagrał solową płytę Arias, która w kwietniu 2014 roku zdobyła nagrodę Fryderyk w kategorii Najlepszy album solowy w muzyce klasycznej. W lutym 2015 roku otrzymał niemiecki honorowy tytuł Kammersänger przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym.
George Tchitchinadze
Jeden z najbardziej lubianych artystów Gruzji, który błyskawicznie zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące umiejętności, smak i wyobraźnię, charyzmę, a przy tym ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i muzykami. Maestro rozpoczął swoją karierę jako dyrygent operowy w 1998 roku, prowadząc Koncert Galowy w czasie Międzynarodowego Festiwalu Operowego w Tbilisi. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi.
George Tchitchinadze współpracował z kilkoma polskimi orkiestrami, takimi jak Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. W ostatnim czasie poprowadził świąteczno-noworoczne koncerty z Gruzińską Orkiestra Kameralną w niemieckim Ingolstadt i Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, z którą często koncertuje. Odbył wiele tras koncertowych, m.in. po Izraelu z Państwową Operą i Baletem Tbilisi, występując w Jerozolimie, Quiriat Haim, Herzelii i Rishon LeZion. Prowadził takie orkiestry, jak Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Litewska Narodowa Orkiestra Kameralna, Państwowa Orkiestra Symfoniczna Azerbejdżanu czy Syryjska Narodowa Orkiestra Symfoniczna.
Maestro prowadził też orkiestrę Państwowej Opery i Baletu w Tbilisi, dyrygując m.in. Aidą Verdiego, Pajacami Leoncavalla czy Don Giovannim Mozarta. Współpracował także z Orkiestrą Kameralną św. Krzysztofa w ramach wileńskiego festiwalu Alternatywy. Pełnił też funkcję Dyrektora Muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Saga (Japonia), podczas którego poprowadził sławną Orkiestrę Muzeum Ermitażu z Sankt Petersburga.
George Tchitchinadze prowadził także Duńską Radiową Orkiestrę Symfoniczną i Holenderską Orkiestrę Symfoniczną w Enschede. Maestro współpracował z Sinfonią Varsovią w Warszawie, Bilbao, Mińsku i Japonii – wraz z nią debiutował na festiwalu La Roque d` Antheron w sierpniu 2010 roku.
BILETY:
31.12.2024 godz. 17.00 - 158-238 zł KUP BILET
31.12.2024 godz. 20.30 - 218-315 zł KUP BILET
1.01.2025 (na bis) godz. 17.00 - 106,50-218 zł KUP BILET
Sylwester nad morzem 2024/2025 - jest tutaj