Przekop Mierzei Wiślanej - kanał żeglugowy Nowy Świat

  • miasto : Skowronki
A A

Realizowana na Mierzei Wiślanej inwestycja stała się, za sprawą ogólnopolskiej dyskusji, jedną z najnowszych i najgłośniejszych atrakcji turystycznych nie tylko w pomorskim, ale wręcz na skalę Polski. Swój udział ma w tym historia. Pierwszym bowiem pomysłodawcą wybudowania kanału żeglugowego był król Stefan Batory. Jego doradcy wskazali właśnie wieś Skowronki.
Do dziś toczą się spory, w których mieszają się argumenty racjonalne z emocjonalnymi, polityczne z ekonomicznymi itd. Obecnie bezspornym jest fakt, że przekop Mierzei Wiślanej już istnieje i przyciąga uwagę wielu osób.


Przekop Mierzei Wiślanej - kanał Nowy Świat


Kanał o nazwie Nowy Świat wchodzi w skład powstającej nowej drogi wodnej, która łączy wody Zatoki Gdańskiej - poprzez Zalew Wiślany - z portem w Elblągu nad rzeką Elbląg. Cały szlak ma blisko 23 km długości i pozwala jednostkom pływającym skrócić drogę o ok. 100 km. Kluczowe znaczenie projektu opiera się na rezgnacji z przymusu korzystania z rosyjskiej Cieśniny Pilawskiej.

Kanał o długości ponad 1,5 km będzie dostępny dla statków o długości do 100 m, szerokości 20 m i zanurzeniu do 4,5 m. To ograniczenie wynika z obecności śluzy. Ma ona nowelować pojawiającą się różnicę poziomu Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz niekorzystne dla środowiska mieszanie się wód tych akwenów.


Po zachodniej stronie kanału powstały 2 punkty widokowe jako elementy trasy rowerowej R10. Po wschodniej stronie bliżej centrum jest przygotowywane wzgórze z panoramą na cały obiekt. Najwyżej położony, nieformalny punkt widokowy znajduje się po wschodniej stronie, na skraju lasu, kilkaset metrów od morza.

Poniżej zdjęcia i panoramy powstałe kilka dni po wypełnieniu kanału wodą.


Więcej szczegółów technicznych kanału żeglugowego Nowy Świat - jest tutaj